TL;DR - Het is moeilijk om iedereen het eens te laten worden. Maar ik bleef vragen tot ik een plan had en het voor elkaar kreeg.
Papierwerk
Ik moest het hakken doen terwijl ik daar beneden was, want ik had nergens plek om 2 auto's hier terug te zetten, of een manier om 2 auto's te vervoeren.
Dit omvatte veel gesprekken met veel organisaties (in totaal 5, elk met recht op inspectie), die tegenstrijdige meningen hadden over wat een auto "een auto" maakt en wat een titel "een titel" maakt. Dit was allemaal nieuw voor mij:
- De ene zei vol vertrouwen dat "een auto" het "frame" is. Maar dit is een unibody-auto zonder panelen, en de carrosserie is niet gestempeld. Het is één doorlopende gelaste carrosserie. Er is geen frame. Betekent dat dat bij het vervangen van één verroeste spatbord "de auto" niet langer "de auto" is?
Schip van Theseus komt in me op.
- De ene zei dat ik titels moest hebben voor elk voertuig waar de onderdelen vandaan kwamen (Hoe zou dat mogelijk zijn, als een eigenaar verschillende delen van de carrosserie aan 5 verschillende mensen verkocht?). Een andere organisatie zei dat ik beter niet met twee titels kon verschijnen of ze kon vermelden, omdat hun systeem daar geen selectievakjes voor heeft en ze misschien zeggen dat het nu nul voertuigen zijn. Ik kan een voertuig repareren, maar het is één voertuig, één VIN, en ik moet het nooit anders noemen.
- De ene zei dat het nu een kitcar was (die niet geĂŻmporteerd of bestuurd kan worden). Ik zei nee, het is een restauratie. Ze verwerkten dat niet goed en gaven het op en lieten me met iemand anders daar praten.
- De ene zei dat de VIN op het dashboard van het grootste belang was, en het enige dat ze zouden accepteren. Een ander zei dat de VIN op het frame van het grootste belang was, en het enige dat ze zouden accepteren. Er op wijzen dat de metalen VIN-plaat op het dashboard letterlijk in schuim is geklonken, dat in de brandende zon van Arizona na 50 jaar uiteenvalt en dat de meeste overgebleven GT's hun derde getransplanteerde dashboard hebben, deed sommige hoofden krabben.
- De meesten waren het erover eens dat het illegaal was om de VIN van een voertuig te verwijderen. Niemand was het erover eens wat "een voertuig" was.
- Niemand kon beschrijven welk maximaal percentage van een auto uit andere voertuigen gerepareerd of vervangen kon worden. Ik gooide wat getallen op, 10%? 50%? 90%? Ik zei dat ik vragen zou blijven stellen en de maximaal toelaatbare hoeveelheid zou repareren volgens hun beschrijving, en ik zou de reparaties voor hun goedkeuring opsommen voordat ik begon. Iedereen zei: "Oh, nou, er is geen
limiet, maar..."
- Ik vroeg: "Waar ik ook stop, ik moet snijden en lassen, dus ik wil zoveel mogelijk doorlopend voertuig meenemen. Waar moet ik stoppen?" De meesten zeiden dat ik gewoon zoveel moest meenemen als ik wilde, structureel gezien was dat beter om het niet in 20 stukken te hakken of zo, het was niet nodig om spelletjes te spelen.
- Veel situaties kwamen neer op semantiek. Precies dezelfde fysieke situatie die anders werd beschreven, zou anders worden behandeld. Een organisatie vertelde me dat je de VIN nooit van het voertuig verwijdert. De VIN is het voertuig. Je verplaatst de VIN nooit naar een ander voertuig, dat is een ernstig misdrijf. Maar je mag een groot deel van het voertuig rond de VIN verwijderen en alle onderdelen die je hebt weggehaald, vervangen door onderdelen van een ander voertuig.
- De overgebleven VIN (deze was 50 jaar geleden niet gestandaardiseerd) staat op 2 plaatsen: de plaat van de fabrikant op de firewall en de bestuurdersdeur. De verklaring van oorsprong van de fabrikant, normaal gesproken op de A-stijl, staat in plaats daarvan op de bestuurdersdeur. In sommige rechtsgebieden moet je de originele deur bewaren en af en toe meenemen naar inspecties om te bewijzen dat deze voor dat jaar conform was.
- De ene organisatie ondervroeg me 45 minuten lang over hoe het advies van een andere organisatie onwettig, illegaal, onmogelijk was, niet gerepareerd kon worden, nooit zou werken, en dat ik het niet durfde te proberen, enz. En toen veranderden ze plotseling van mening en zeiden: "Maar... als je verschijnt met een titel op jouw naam, niet de titel van iemand anders die ze heeft ondertekend en een verkoopovereenkomst, dan is er niet veel meer voor ons om te bepalen. Iemand heeft al besloten dat ze het een auto noemen, en ze noemen jou de eigenaar van die auto. We zullen er waarschijnlijk niet eens naar kijken. Dus neem de tijd, stel je vragen en laat het op jouw naam inspecteren en titelen voordat we het zien. En raak er niets aan tussen het moment dat je die inspectie doorstaat en het moment dat je het naar ons brengt voor onze inspectie, en vertel ons dat als we het vragen." En aangezien ze het meest kieskeurig en tegenstrijdig leken te zijn, was dat mijn routekaart.
- De ene organisatie was heel duidelijk. Ze zeiden: "Is er op het voertuig ergens een VIN, die nog steeds vastzit aan en nooit is verwijderd van een stuk metaal dat deel uitmaakte van de originele auto?" Ik zei: "Ja, op de firewall". Ze zeiden: "Heb je een titel voor het voertuig die overeenkomt met die VIN?" Ik zei: "Ja." Ze zeiden: "Dan is dat een auto, en jij bent de eigenaar van die auto."
- Sommige organisaties zeiden dat ze zich zorgen maakten over iemand die twee auto's van één maakt, en een beetje over gestolen onderdelen. Als het duidelijk een oude en weinig waardevolle auto is die gerepareerd moest worden, en ik auto's combineer in plaats van ze te splitsen, is er niet veel reden tot bezorgdheid.
- Toen ik in Phoenix aankwam, sprak ik, voordat ik de auto's aanraakte, met de hoofdinspecteur van DOT, beschreef mijn plannen en vroeg hem wat ik wel en niet moest doen om hem tevreden te stellen met zowel papierwerk als voertuig. Ik kreeg een paar solide antwoorden en deed wat hij me vertelde.
- Arizona is geen "alleen titel"-staat. Je kunt een titel pas op je naam laten overschrijven nadat deze de inspectie/smog/etc. heeft doorstaan, tegelijkertijd met de uitgifte van je kenteken en registratie. Dit leek een gigantische hindernis, totdat ik vermeldde dat hij niet liep. Als je verklaart dat hij niet in werkende staat is, dan geven ze alleen een titel af, maar hij moet eerst een inspectie niet doorstaan. Ik zei: "Hij heeft geen motor, telt dat?" en ze zeiden: "Perfect!"
- Omdat ik een verzamelaar ben, werd het papierwerk niet goed afgerond. Dit omvatte een paar dubbele overnachtingen met papierwerk terug naar andere staten van de vorige eigenaar 15 jaar geleden. En toen was het nog steeds verkeerd, en ik reed door de stad om andere mensen op te sporen om nieuwe documenten te laten notariëren. En op die dag faalde het titelsysteem bijna in de hele staat en vertraagde het tot een kruipsnelheid. Ik heb die dag 6 uur op het DMV doorgebracht.
Ik heb uiteindelijk een week langer in Phoenix doorgebracht en al het werk gedaan dat ik van plan was,
maar het is gelukt. Tot nu toe bij 3 verschillende organisaties geĂŻnspecteerd en vervoerd.
"De auto" is de gele auto, met de intacte firewall en de intacte originele VIN. Dat blijft. De transmissietunnel eronder, die blijft. De vloerplaat, die blijft. Alles één doorlopende binnenkant van de carrosserie. Bumper, lichten, reflectoren, wielen, voor- en achterwielophanging, deuren, stuurkolom, kabelboom, dashboard, instrumentenpaneel, remmen, handrem en hendel, alles blijft. Buiten carrosseriedelen van de oranje auto werden gebruikt om te repareren en te restaureren wat op de gele auto was verroest.
Tijdelijk had hij de gele deuren erop totdat ik hem thuis had.
(De lelijke, uiteraard).
Ik gaf de originele stoelen, de motor, de extra ramen, alle uitlaat, headers, eerlijk gezegd, ik weet niet eens alles wat de jongens eraf hebben gehaald, alle gasleidingen voordat ik er ĂĽberhaupt was. Het enige wat ik moest trekken was de motor voordat ik vertrok, en de gastank toen ik thuiskwam. De andere jongens kregen gratis onderdelen, ik kreeg gratis arbeid. Eerlijke handel.